Δεκαπέντε χρόνια μετά το εσκεμμένο ατύχημα στη Σιγκαπούρη: «Ντροπή για το άθλημα»

Η συντριβή του Nelson Piquet Junior το 2008

WeLoveSports.grs

  • Joost Smedema

    συντάκτης Formula 1 στη Σιγκαπούρη

  • Joost Smedema

    συντάκτης Formula 1 στη Σιγκαπούρη

«Συγγνώμη παιδιά, έκανα ένα γλίστρημα».

Η πιο πολυσυζητημένη στροφή στη Σιγκαπούρη δεν θα είναι μέρος της πίστας δρόμου στο Marina Bay φέτος λόγω εργασιών, όπου ο αγώνας της Formula 1 θα διεξαχθεί την Κυριακή.

Όχι ότι έχουν διαγραφεί τόσα αυτοκίνητα στην έξοδο της στροφής 17, ακριβώς δίπλα στο νερό. Ήταν ένα μόνο χτύπημα το 2008 που οδήγησε σε ένα σκάνδαλο που εξακολουθεί να αφορά τη Formula 1. Αν και γίνεται εκπληκτικά λίγη συζήτηση για το «crashgate» στα paddock.

Ενα ατύχημα?

Πίσω στα δεκαπέντε χρόνια πριν. Κατά τη διάρκεια της πρώτης έκδοσης του Grand Prix της Σιγκαπούρης, ο Nelson Piquet Junior χτύπησε στον τοίχο στον δέκατο τέταρτο γύρο. Ζήτησε συγγνώμη από την ομάδα μέσω του ενσωματωμένου ραδιοφώνου. Ένα ατύχημα, φαινόταν.

Ο Nelson Piquet Junior μετά τη συντριβή του στη Σιγκαπούρη το 2008

Έναν γύρο νωρίτερα, ο συμπαίκτης του Πικέ, Φερνάντο Αλόνσο, είχε κάνει ένα pit stop, εντυπωσιακά νωρίς στον αγώνα. Το χτύπημα του Πικέ προκάλεσε κατάσταση με αυτοκίνητο ασφαλείας.

Το 2008, οι οδηγοί δεν επιτρεπόταν να μπουν αμέσως για νέα ελαστικά, κάτι που συχνά αποκαλείται «δωρεάν pit stop». Εάν η ταχύτητα είναι χαμηλή, χάνετε σχετικά λίγο χρόνο στο pit lane. Σε κανονική ταχύτητα, χάνεις πολλές περισσότερες θέσεις.

Έπρεπε πρώτα να συγκεντρωθεί ολόκληρο το χωράφι και μετά να μπουν οι οδηγοί. Εκτός από τον Αλόνσο, ο οποίος είχε ήδη φρέσκα λάστιχα στο αυτοκίνητό του. Ο Ισπανός πήρε τον έλεγχο του αγώνα με το μέτριο Renault του και δεν το εγκατέλειψε.

2008: Ο Αλόνσο πανηγυρίζει τη νίκη του στη Σιγκαπούρη

Αμέσως υπήρξαν φήμες για προμελετημένο παιχνίδι, αλλά έλειπαν σκληρά στοιχεία μέχρι το καλοκαίρι του 2009. Λίγο καιρό μετά την απόλυση του Piquet λόγω απογοητευτικών αποτελεσμάτων, επιβεβαίωσε τις υποψίες πολλών.

Η δράση επινοήθηκε από το αφεντικό της ομάδας Flavio Briatore και τον τεχνικό διευθυντή Pat Symonds. Η Renault δεν αμφισβήτησε καν τους ισχυρισμούς.

Ιανουάριος 2008: Το αφεντικό της ομάδας Briatore με τους οδηγούς του Alonso και Piquet Jr.

Οι δύο κακές ιδιοφυΐες εκδιώχθηκαν από το άθλημα. Αρχικά ισόβια, μετά από προσφυγή μόνο προσωρινά. Ο κύριος χορηγός της ING αποχώρησε από το άθλημα λόγω της φθοράς της εικόνας της.

«Σαν να μην θέλει κανείς να το υπενθυμίζουν»

«Μια ντροπή στην ιστορία του αθλήματος», αποκαλεί ο Βρετανός δημοσιογράφος μηχανοκίνητου αθλητισμού, Τζο Σάουαρντ, το εσκεμμένο τρακάρισμα και τις συνέπειές του. Ο Σάουαρντ είναι ένας από τους πιο έμπειρους δημοσιογράφους στα μάντρα. «Αλλά δεν ακούς πολλά πια γι’ αυτό».

Το θέμα φαίνεται σχεδόν ταμπού μεταξύ των δημοσιογράφων του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Ο Αλόνσο δεν τέθηκε ούτε μια ερώτηση για αυτό στη συνέντευξη Τύπου. «Σαν να μην θέλει κανείς να το υπενθυμίζει».

Αν ο Μάσα το κάνει για τα χρήματα, είναι λυπηρό, έχει κερδίσει αρκετά.

Joe Saward, δημοσιογράφος F1

Ο Saward θυμάται πώς ο Felipe Massa μπήκε στο pit box της Renault μετά τον αγώνα του 2008. Λόγω της κατάστασης, ο Βραζιλιάνος έχασε βαθμούς που χρειαζόταν απεγνωσμένα στη μάχη για τον παγκόσμιο τίτλο. «Είπε στη Renault: «Ξέρω τι έκανες», αλλά δεν μπόρεσε να το αποδείξει».

Η Massa, από όλους, κάνει ξανά επίκαιρο το «crashgate». Στα τέλη του 2008, ο οδηγός της Ferrari έπεσε έναν βαθμό στη μονομαχία με τον Λιούις Χάμιλτον για τον τίτλο. Ακόμα προσπαθεί να ανακηρυχθεί παγκόσμιος πρωταθλητής μέσω των δικαστηρίων.

Νωρίτερα φέτος, προέκυψε ότι ο τότε CEO της F1, Bernie Ecclestone, και το αφεντικό της ομοσπονδίας μηχανοκίνητου αθλητισμού της FIA, Max Mosley, γνώριζαν για την εξαπάτηση της Renault κατά τη διάρκεια της σεζόν. Εκτός από τον τίτλο, η Μάσα απαιτεί και ένα σακουλάκι με χρήματα ως αποζημίωση για το χαμένο εισόδημα.

«Θλιβερά κίνητρα»

Ο Σάουαρντ παρακολουθεί φυσικά την υπόθεση με ενδιαφέρον, αλλά ταυτόχρονα τον στεναχωρεί. Όχι επειδή δεν θέλει να δει το άθλημα με κακό πρίσμα, τα κίνητρα του Massa είναι τόσο θλιβερά στα μάτια του.

«Αν το κάνει για τα χρήματα, είναι λυπηρό, γιατί έχει κερδίσει αρκετά και δεν έπρεπε να τα ξοδέψει τόσο γρήγορα. Και οι δικηγόροι κυνηγούν χρήματα».

Νοέμβριος 2022: Ο Felipe Massa στο ρόλο του ως πρεσβευτής της F1

“Το 2009, ο Massa είχε ένα σοβαρό ατύχημα στην Ουγγαρία, θα μπορούσε να είχε πεθάνει. Δεν κέρδισε ένα γκραν πρι μετά από αυτό. Νομίζω ότι αυτό το περιστατικό του κόστισε περισσότερο. Το να πει κανείς ότι του έλειψε τόσα πολλά έσοδα λόγω της συντριβής του Piquet στη Σιγκαπούρη είναι στην πραγματικότητα ένα περίεργο επιχείρημα».

Το κουτί της Πανδώρας

Η παραβίαση ενός πρωταθλήματος πριν από δεκαπέντε χρόνια είναι κακή ιδέα σε κάθε περίπτωση, λέει ο Saward. «Ανοίγεις το κουτί της Πανδώρας».

“Υπάρχουν δέκα παγκόσμια πρωταθλήματα όπου κάτι θα μπορούσε να έχει πάει στραβά. Πρέπει να επιστρέψεις σε όλα και να προσπαθήσεις να πεις την άποψη σου;”

2008: Φελίπε Μάσα και Λιούις Χάμιλτον

“Το πιο λυπηρό είναι ότι ο Μάσα έγινε ήρωας τη νύχτα που έχασε τον τίτλο από τον Χάμιλτον. Υπέφερε την απώλεια του με αξιοπρέπεια και έγινε πρωταθλητής, χωρίς να είναι πρωταθλητής. Χάνει αυτή την πίστη με αυτόν τον τρόπο.”

Δίκη εναντίον και πρεσβευτής της F1

Προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι ο Massa, παρόλο που έχει διαμάχες εναντίον της Formula 1 και της FIA, κυκλοφορεί τακτικά στα paddock ως πρεσβευτής. Λαμβάνει χρήματα για να προωθήσει το άθλημα που στα μάτια του τον αδίκησε τόσο πολύ.

“Ούτε εγώ καταλαβαίνω γιατί. Τον ρώτησα και μου είπε: απλά περίμενε να δεις”, λέει ο Saward.

Ο τιμωρημένος Μπριατόρε αποκαταστάθηκε από την FOM, τη διοίκηση της Formula 1. Δεν έχει επίσημη θέση, αλλά καθοδηγεί VIP για πολλά χρήματα και παίζει ρόλο στην αναζήτηση χορηγών για να μπουν νέοι αγώνες στο ημερολόγιο.

“Ο Διευθύνων Σύμβουλος Stefano Domenicali μπορεί να πιστεύει ότι μπορεί να συγκεντρώσει περισσότερα χρήματα από άλλους. Σε ένα συγκεκριμένο σημείο, η ηθική αίσθηση δεν παίζει πλέον ρόλο, εφόσον υπάρχουν αρκετά χρήματα. Έτσι λειτουργεί”.