WeLoveSports.grs
Οι πρώτες σεζόν του στη Formula 1 επισκιάστηκαν από ατυχήματα, περιττά λάθη, βρισιές στο ραδιόφωνο, ασταθείς εμφανίσεις και αθώα αποτελέσματα. Ο Yuki Tsunoda (23) πέρασε δύσκολα, αλλά η παλίρροια φαίνεται να έχει αλλάξει. Το 2023 θα πρέπει να είναι η πρωτοποριακή χρονιά του Tsunoda.
Ο ορμητικός Ιάπωνας αγαπιέται από τους θαυμαστές, αλλά πλέον δέχεται και επαίνους για την απόδοσή του. Στο Alpha Tauri ξεπερνά τον Nyck de Vries με καλές κούρσες. Αργά αλλά σταθερά έρχεται στο προσκήνιο με την κορυφαία ομάδα Aston Martin, η οποία θα αγωνιστεί με πηγές ισχύος της Honda από το 2026. Ο Tsunoda είναι προστατευόμενος της Honda.
Η F1 ήταν παραδοσιακά ένα άθλημα στο οποίο οι συμπατριώτες σας δεν ασχολούνται σχεδόν καθόλου. Οι Aguri Suzuki (Lola, 1990), Takuma Sato (BAR, 2004) και Kamui Kobayashi (Sauber, 2012) είναι οι μόνοι που ανέβηκαν στο βάθρο. Έχετε εξήγηση;
“Ως Ιάπωνας είσαι πάντα σε μειονεκτική θέση. Η γνώση των κυκλωμάτων, το γλωσσικό εμπόδιο, οι πολιτισμικές διαφορές. Αυτό βαραίνει πολύ. Ήμουν τυχερός που μου άρεσε πολύ η νοοτροπία, ο τρόπος ζωής και το φαγητό στην Ευρώπη. αναπτύχθηκε από αυτό το νέο περιβάλλον. Αλλά πράγματι: δεν είχα πραγματικά ένα παράδειγμα στην Ιαπωνία.”
“Το να είμαι οδηγός F1 οφείλεται στον πατέρα μου. Ήταν θαυμαστής και με μόλυνα με τον ιό. Ήμουν ήδη στο καρτ όταν ήμουν τεσσάρων ετών. Όταν ήμουν περίπου επτά ετών, πήγα στο Fuji Speedway μαζί του: το πρώτο μου grand prix. Δεν μου άρεσε πολύ. Έβρεχε, έκανε πολύ κρύο και δεν μου άρεσε ο θόρυβος. Δεν μπορώ καν να θυμηθώ ποιος κέρδισε τον αγώνα. (Lewis Hamilton, ed.)”
“Στα μισά του αγώνα πήγαμε σπίτι μουσκεμένοι. Παρόλα αυτά ήταν πολύ ωραία. Συνειδητοποίησα ότι είχε δει την κορυφή του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Κοίταξα τον Lewis Hamilton και τον Fernando Alonso. Τότε τους είδα για πρώτη φορά. Ήθελα να κάντε ό,τι έκαναν. Τώρα αγωνίζομαι εναντίον τους».
Στην πρώτη σου σεζόν στη F1 όλοι σε αποκαλούσαν «Γιούκι ο πρωτάρης», αλλά τώρα είσαι ένα καθιερωμένο όνομα. Ήσουν ακόμα στο καρτ όταν ήσουν δεκαέξι. Πήγε γρήγορα.
“Άργησα να πάω από τα καρτ σε αγωνιστικά αυτοκίνητα. Αυτό συμβαίνει γιατί στην Ιαπωνία μπορείς να αγωνιστείς μόνο σε πρωταθλήματα για τα λεγόμενα μονοθέσια από την ηλικία των δεκαέξι ετών. Στην Ευρώπη μπορείς να αγωνίζεσαι από την ηλικία των δεκατεσσάρων. Έτσι ήμουν αμέσως δύο ετών πίσω. Ο πρώτος μου αγώνας catch-up.”
“Έκανα το ντεμπούτο μου στο ιαπωνικό πρωτάθλημα Formula 4 και έγινα πρωταθλητής με τη Honda στη δεύτερη πλήρη σεζόν μου το 2018. Μετά ήρθε το άλμα στη Formula 3 και ξεκίνησε η περιπέτεια στην Ευρώπη. Ήταν δύσκολο. Ένα άλμα πίστης.”
Στα πόδια της ως έφηβη σε μια ξένη ήπειρο. Πόσο βαρύ ήταν αυτό;
“Δεν ήταν εύκολο. Μόλις μιλούσα αγγλικά και καθόλου ευρωπαϊκή γλώσσα. Αν θέλεις να πετύχεις ως οδηγός αγώνων, πρέπει να πας στην Ευρώπη. Εκεί είναι η γενέτειρα. Ευτυχώς, οι άνθρωποι γύρω μου με βοήθησαν σε όλα, αλλά ήταν πολύ σκληρός.”
“Όλα ήταν καινούργια για μένα, αλλά οι ανταγωνιστές μου είχαν κάνει πολλούς γύρους παντού. Είχαν μεγαλώσει σε πίστες όπως η Monza, το Spa και ο Paul Ricard. Μας επέτρεψαν επίσης να προπονηθούμε μόνο για μία ώρα. Μετά αμέσως πλήρης στους προκριματικούς. Αυτό επίσης βοήθησε όχι μαζί σου».
Ποιο ήταν το μεγαλύτερο εμπόδιο;
“Η πίεση. Υπάρχει τόση πίεση πάνω σου. Θέλεις να δείξεις τον εαυτό σου σε μια τέτοια κατηγορία junior αμέσως τι αξίζεις. Έχεις τόσες λίγες ευκαιρίες. Δόξα τω Θεώ τα αποτελέσματα ήταν αρκετά καλά, ήμουν στο βάθρο μερικά φορές με μια ομάδα που στην πραγματικότητα δεν ήταν αρκετά δυνατή για αυτό και ξεκίνησε αμέσως».
Οι περισσότεροι οδηγοί χρειάζονται δύο σεζόν ανά κατηγορία αγώνων, αλλά κάνατε αμέσως το άλμα στη Formula 2 το 2020. Πόσο επικίνδυνο ήταν αυτό;
“Ήταν ένα τεράστιο άλμα. Ξαφνικά οδηγούσα με μια ομάδα που είχε κερδίσει τα κίνητρά της: την Carlin. Αυτό δεν ένιωθε καθόλου καλά στην αρχή. Το αυτοκίνητο ήταν πολύ πιο γρήγορο από ό, τι είχα συνηθίσει, αλλά ο Verstappen είχε αποδείξει ότι το Ο Max ήταν ακόμη και από το Jumped από την F3 στη F1. Ήμουν επίσης μέλος της νεανικής ομάδας της Red Bull. Είχαν μεγάλη πίστη σε μένα.
Την τελευταία φορά που ήμουν εκεί, ήξερα: Δεν θέλω να μείνω εδώ. Μου έλειψε η Ευρώπη. Ο ήχος των πόλεων είναι διαφορετικός από το Τόκιο.
“Δούλεψε καλά. Τέσσερις pole positions, λίγες νίκες και μια τρίτη θέση στο πρωτάθλημα. Πριν το καταλάβω, η Formula 1 μπήκε στο προσκήνιο.”
Από το F2 στο F1 ήταν το επόμενο άλμα πίστης σας. Αυτό αρχικά φαινόταν σαν μια γέφυρα πολύ μακριά.
“Φυσικά νόμιζα ότι ήμουν ο καλύτερος οδηγός αμέσως, αλλά έκανα λάθη και έγινα ανασφαλής. Δεν είχα ιδέα πώς να γίνω καλύτερος. Μου πήρε πολλή ενέργεια για να ανακτήσω την αυτοπεποίθησή μου, αλλά τώρα είμαι γερά στα παπούτσια μου. “
Γίνατε οδηγός F1 για την Alpha Tauri το 2021. Τώρα ζείτε κοντά στην έδρα της ομάδας σας στην Ιταλία. Δεν σου λείπει η Ιαπωνία;
“Όχι πραγματικά. Αυτό με εξέπληξε επίσης. Είναι μια όμορφη χώρα και επιστρέφω κάθε χρόνο για να επισκεφτώ την οικογένεια και τους φίλους μου, αλλά την τελευταία φορά που ήμουν εκεί ήξερα: Δεν θέλω να μείνω εδώ. Μου έλειψε η Ευρώπη. Ο ήχος των πόλεων είναι διαφορετικό από το Τόκιο, είναι πιο ζωντανό και αυτό παλμό με ευχαριστεί».
Στην πίστα στην Ισπανία, μιλήσαμε και με τον επικεφαλής σχεδιαστή της Haas:
“Οι Ευρωπαίοι μιλούν πιο εύκολα μεταξύ τους. Οι Ιάπωνες δεν κουβεντιάζουν έτσι. Δεν είναι ότι έχω χάσει καθόλου την επαφή μου με την Ιαπωνία. Καλούμε πολύ και το Facetime. Τα smartphone έχουν κάνει τη ζωή πολύ πιο εύκολη από αυτή την άποψη. “
Και τι γίνεται με το γλωσσικό σας εμπόδιο; Μιλάς άπταιστα ιταλικά;
“Όχι. Αυτό δεν είναι υποχρεωτικό. Επικοινωνούμε κυρίως στα αγγλικά και αυτό λειτουργεί καλά. Ούτε γαλλικά ή γερμανικά. Λίγα ολλανδικά: stroopwafels, Nyck de Vries, Max Verstappen και μια βρισιά.”