WeLoveSports.gr–
-
Joost Smedema
redacteur Formule 1 στο Σάο Πάολο
-
Joost Smedema
redacteur Formule 1 στο Σάο Πάολο
Ο ίδιος δεν πιστεύει και δεν ακούει τίποτα περισσότερο, αλλά ο Bernie Ecclestone voelt zich nog altijd thuis op de startgrid van de Formule 1. Με μικρά περάσματα τον έφερε πίσω στο Σάο Πάολο, όπου ο ίδιος κατά την 93χρονη θητεία του έκανε τον αγώνα στη Βραζιλία.
Zonder assistent of beveiliging aan zijn zijde gaat Ecclestone op de foto, schudt hij handen en kletst hij met oude bekenden. Οι προδότες πιστεύουν ότι τον έκαναν να χάσει τη δουλειά του.
Godfather van de Formule 1
Vaak komt Ecclestone niet meer on de circuits. Το Γκραν Πρι της Βραζιλίας είναι ο πρώτος αγώνας που έχει αναλάβει αυτή τη χρονιά. Το γεγονός ότι ο Ecclestone πραγματοποίησε την προγραμματισμένη διοργάνωση στο Σάο Πάολο, δεν είναι τόσο ανησυχητικό. Ο συνεργάτης του είναι Βραζιλιάνος. Η 46χρονη νεαρή Fabiana Flosi είναι αντιπρόεδρος της Ομοσπονδίας Αυτοκινήτου FIA στη Νότια Αμερική.
Εδώ και πολλά χρόνια ο Ecclestone βρισκόταν στην κορυφή του αθλήματος. Ήταν ο νονός της Formule 1. Ανεξάρτητος, γοητευτικός, έξυπνος και ιδιοφυής: έπαιζε τον ρόλο του εκεί που τον ένοιαζε. Όμως, εκτός απροόπτου, η θέληση του Ecclestone ήταν υγρή.
Το 2017 η αμερικανική εταιρεία μέσων μαζικής ενημέρωσης Liberty Media απέκτησε σημαντική θέση στις δραστηριότητες της FOM, της ομοσπονδίας της F1. Έτσι, ο ρόλος του Ecclestone είχε αναδειχθεί για περισσότερο από τέσσερις δεκαετίες.
‘De best sinds de oprichting’
Talloze kampioenen maakte hij van dichtbij mee. Πρώτα ως teamigenaar, αργότερα ως opperhoofd van de sport. Από τον Niki Lauda και τον Jackie Stewart μέχρι τον Ayrton Senna, τον Alain Prost και τον Michael Schumacher. Και επίσης ένα κομμάτι από την τελευταία γενιά των κουρούρων, μέχρι τον Max Verstappen που τον συνάντησε.
Σε ποιο σημείο του αγώνα ο Verstappen χόρτασε στην προηγούμενη χρονιά; “Max is de best coureur die in de Formule 1 heeft gereden sinds de oprichting van de sport”, δήλωσε σε συνομιλία με την NOS.
Εκτός από την πολύχρονη θητεία του, ο Ecclestone δεν είδε ένα κομμάτι της δουλειάς που έκανε. “Η ζακέτα που έλεγε. Οι αγώνες από μόνοι τους δεν είναι καθαυτοί, εγώ δεν είμαι τόσο σίγουρος, αλλά μόνο μισός. Δεν ήμουν ποτέ στην άκρη της φυλής”.
Χρηματοοικονομικές ανακατατάξεις
Το άθλημα πήγε υπό την καθοδήγηση του Ζακεντάνιου Έκλεστοουν με την εποχή του. Με την αύξηση των τηλεοπτικών συνδέσεων και την αύξηση των συμφωνιών για τα κυκλώματα, η Formule 1 κέρδισε τις επόμενες δεκαετίες μια τεράστια οικονομική ανάκαμψη.
Die ontwikkeling ging ten koste van Zandvoort. Ο Ecclestone πήρε το 1985 τον στέλεχος του grand prix της Ολλανδίας.
Αυτό ήταν ένα καλό, αλλά εγώ είμαι χαρούμενος με τον τρομερό αγώνα του Ζάντβοορτ.
“Het was een bende”, είναι ο ίδιος διπλωμάτης για τις συζητήσεις που έγιναν για να συνδέσουν οι Κάτω Χώρες τις συγκεκριμένες συνδέσεις με τη “δική τους” Φόρμουλα 1. Het evenement was commercieel niet meer interessant, het circuit vervallen en bovenal gevaarlijk. “Het was een slecht circuit, al were er daar wel meer van in die jaren.”
“Eigenlijk is it nooit echt een favoriet van me geweest. Er zijn zoveel erge dingen gebeurd”, δήλωσε ο Ecclestone σχετικά με τα παλιότερα προβλήματα κατά τη διάρκεια των GP του 1970 και του 1973. “Ελπίζω να είμαστε εκεί τώρα”.
Ότι η Formule 1 θα γινόταν πραγματικότητα προς το “bende” στο duinen, ο Ecclestone δεν το είχε σκεφτεί, το είπε το 2020 απέναντι στην NOS.
2020: Ecclestone δεν είχε σκεφτεί ότι το Zandvoort θα έπαιρνε μέρος στο πρωτάθλημα της F1.
Maar begrijp hem niet verkeerd. “I ben blij met de terugkeer, zeker weten. Αυτό είναι ένα από τα πιο σημαντικά γεγονότα που μπορώ να καταλάβω”.
Ο Ecclestone είναι πολύ ενθουσιασμένος με το Zandvoort σε τρεις εβδομάδες πριν από την έναρξη του αγώνα. “Είναι πολύ καλύτερα, η διοργάνωση το κάνει καλά. Είναι απαραίτητο να ευχαριστήσουμε τον Verstappen φυσικά, αλλά υπάρχουν πολλοί άλλοι άνθρωποι που οι οδηγοί του σχολείου μας έχουν πάρει την ευθύνη”.
“Je ziet het vaker: als het ene circuit de situatie wil verbeteren, wil het other dat ook. Het stuwt de sport omhoog.”
Οι διοργανωτές των Κάτω Χωρών έχουν ετοιμάσει μια βραδιά στην οποία θα είναι παρόντες οι coureurs en de huidige top van de Formule 1 blij mee. Τι συμβαίνει εκεί; “Αυτό δεν με νοιάζει, δεν το βλέπω καθόλου”, δήλωσε ο Ecclestone. “Πέρασε μια ολόκληρη χρονιά, και ήρθα.”
Το συμβόλαιο με τη Zandvoort λήγει το 2025. Σχετικά με μια αναθεώρηση, οι διοργανωτές είναι σε συνεννόηση με την FOM. “Όταν ο Max στην Formule 1 αναχωρήσει, το Zandvoort θα παραμείνει στο πρωτάθλημα”, δήλωσε ο Ecclestone.
“Πώς θα γίνει αυτό το πράγμα, πώς θα γίνει; Μισό λεπτό, θα χάσουμε ένα-δυο αγώνες. 24 αγώνες στο καλεντάρι είναι πολύς, θα πρέπει να γίνουν μερικοί”.
Ένα γκραν πρι στο Λας Βέγκας δεν έχει καμία σχέση με τη Φόρμουλα 1.
Ecclestones opvolgers brachten de sport weer naar Nederland, maar loodsten de Formule 1 bovenal het social media-tijdperk binnen, een afslag die Ecclestone niet nam. Αυτός το θεωρούσε πολύ ανησυχητικό.
Netflix
Het opengooien van de deuren – onder meer het toelaten van de camera’s van Netflix – heeft de Formule 1 de laatste jaren wereldwijd veel nieuwe fans opgeleverd. Ο Ecclestone δεν έχει καμία αμφιβολία για την κατάσταση της F1, καθώς έχει αποσυρθεί.
“Πιστεύω ότι το άθλημα θα περάσει πάνω από τον υπόλοιπο κόσμο. Είμαι ο καλύτερος που η Formule 1 στην Ευρώπη έχει περάσει και στην υπόλοιπη γη. Προσπαθούμε να δημιουργήσουμε ένα παγκόσμιο καμπιονάτο, όχι ένα ευρωπαϊκό καμπιονάτο. Είναι καλό να συμβαίνει αυτό”.
Ωστόσο, ο ίδιος είναι κριτικός. 93 jaar, hij zou de boel de boel kunnen laten, maar Ecclestone houdt de ontwikkelingen scherp in de gaten and is niet bang er wat van te vinden.
Ένα grand prix στο Λας Βέγκας πάνω από δύο εβδομάδες, όπου εκτός από το γεγονός ότι δεν είχε γίνει τίποτα, δεν είχε γίνει τίποτα. “I verheug me er niet echt op. Γιατί όχι; Αυτό δεν έγινε με το Formule 1.”